Collegium Utrecht

Een enkel woord

Hoeveel klanken liggen er verscholen in een enkel woord?

Enkele bekende componisten van de vorige eeuw laten horen hoe zij muzikaal zijn geïnspireerd door de dichterlijkheid van hun moedertaal. Debussy kiest de poëzie van de 15e eeuwse hertog en dichter Charles d’Orléans voor zijn enige a capella koorwerk. Vaughn Williams het magisch muzikale toneelstuk The Tempest voor zijn drie Shakespeare-songs. Manuel Oltra vertolkt de eigentijdse gedichten van Lorca met drie liederen die diep in de Spaanse volksmuziek geworteld zijn. Bohuslav Martinů doet het omgekeerde: in navolging van Monteverdi en Gesualdo transformeert hij volkse Tsjechische teksten tot fijnzinnige madrigalen. Benjamin Britten laat in zijn Flower Songs de taal van de Engelse poëzie perfect versmelten met zijn dichterlijke muziek.

Premiere! Willem Boogman, tenslotte, componeert een nieuw stuk voor Collegium Utrecht. In opdracht van het Nederlands Kamerkoor en de Zaterdagmatinee schreef hij eerder het monumentale ‘La Passione della Parole’ voor 21 stemmen, waarin hij de teksten van onder andere Vasalis gebruikte. Zo zal hij ook voor Collegium Utrecht een koorwerk schrijven, met eenzelfde aandacht voor de kleurenrijkdom die soms in één enkel woord besloten ligt.

concerten:
zaterdag 17 mei | 20.15 uur | Grote Kerk Bunnik
zondag 18 mei | 15.30 uur | Lutherse Kerk Utrecht

a3-def